Dlaczego znowu mi się nie udało? Dlaczego tak bardzo stresuję się w pracy? Dlaczego zawaliłeś ten projekt? Dlaczego, dlaczego, dlaczego… A ja chcę Ci dzisiaj powiedzieć, że jeśli poważnie myślisz o rozwoju osobistym i zawodowym (zarówno swoim, jak i swoich pracowników, jeśli jesteś managerem), to nie pytaj ciągle “dlaczego?”!
Dlaczego ciągle pytamy dlaczego?
Nic dziwnego, że szukanie przyczyn jest dla nas naturalne – tak zostaliśmy wychowani. Najpierw rodzice w domu pytali “dlaczego nie chcesz pożyczyć jej swojej zabawki?”, potem nauczyciele “dlaczego nie zrobiłeś zadania domowego?”. A jeśli masz szefa, który lubi mocno drążyć temat wszelkich niepowodzeń i nie potrafi przekuć ich w szansę do rozwoju, to słyszysz “dlaczego spóźniliście się z oddaniem tego projektu?”, “dlaczego nie chcesz tego zrobić?”, “dlaczego nie zrealizowałeś celów?”.
Pytania zaczynające się od “dlaczego”, to pytania o przyczynę… a niekoniecznie o rozwiązanie. I nie twierdzę, że to zawsze jest złe. Jednak z doświadczenia wiem, że często na znalezieniu przyczyny się kończy i niekoniecznie szuka tych rozwiązań, by w przyszłości nie powielać błędów.
“Rozwiązanie jest poza problemem” – to jedno z założeń Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniu, z której narzędzi chętnie korzystam podczas pracy indywidualnej z klientami. Tylko skupiając się na przyszłości, na szukaniu różnych możliwości i rozwiązań, można dbać o swój rozwój. Analizowanie problemów i ciągłe drążenie tematu przez pytania “dlaczego?” nie przyniesie takiego efektu.
Jakie pytania będą skuteczniejsze?
To jakie pytania zadawać, aby rozwijać siebie lub swój zespół?
Dlaczego tak bardzo stresuję się w pracy? → Jak mogę zacząć pracować nad sobą, aby być bardziej odporną na trudne sytuacje zawodowe?
Dlaczego znów mi nie wyszło? → Co zrobię inaczej w przyszłości w podobnej sytuacji, mając obecną wiedzę?
Dlaczego znowu nie wyraziłam swojego zdania w pracy w obawie przed oceną innych? → Co mogę zrobić, aby następnym razem podzielić się swoim zdaniem na zebraniu?
Dlaczego nie domknąłeś sprzedaży? → Czego potrzebujesz, aby kolejnym razem domknąć sprzedaż?
Dlaczego nie zrealizowałeś ustalonych celów? → Co możesz zrobić, aby następnym razem zrealizować cele?
Wykorzystaj to!
I jak podoba Ci się taka zmiana pytań? Zastanów się, w jakich sytuacjach Ty zadajesz pytania zaczynające się od “dlaczego?” i w jaki sposób możesz zmienić je na pytania rozwijające. Powodzenia!