Nowy rok sprzyja zmianom. Zmianom w życiu osobistym i zawodowym. To czas w ciągu roku, kiedy częściej zastanawiamy się nad swoją pracą i rozważamy zmiany. To też czas, kiedy szef w pracy może usłyszeć odchodzę. Jeśli jesteś szefem, pewnie zdarzało Ci się to usłyszeć rzadziej lub częściej od pracowników. Myślę, że nikogo już nie zdziwi stwierdzenie, że na obecnym rynku pracy, obie strony tj. i pracownik, i pracodawca muszą o siebie wzajemnie dbać. Jeśli ktoś jeszcze uważa, że pracownik niech się cieszy, że ma pracę, to ja mówię stanowczo hej! zapraszamy do rzeczywistości. Ale o co z tym dbaniem chodzi? Co zrobić, by nie usłyszeć od pracownika odchodzę? Poniżej znajdziesz 5 rzeczy, które – ty jako pracodawca – możesz wdrożyć niskim kosztem (finansowym i czasowym), aby zapobiegać odejściu pracowników.
Po pierwsze wdrożenie
Kto czytał moje wcześniejsze artykuły, ten wie, że temat onboardingu jest mi bardzo bliski, dlatego nie mogłam o nim nie wspomnieć. O wdrożeniu pisałam m.in. tutaj. Od pierwszych dni pracownika w firmie musimy dbać, by dobrze się czuł w nowym miejscu pracy. By zbudować jego zaangażowanie, lojalność i identyfikację z firmą, potrzeba czasu, jednak warto go zainwestować, jeśli chcesz mieć na pokładzie oddanych pracowników. Skąd wiadomo, że pracownik jest zaangażowany czy identyfikuje się z firmą? Świadczą o tym np. sytuacje, gdy poleca swoich znajomych do pracy w Waszej firmie albo gdy na portalach społecznościowych oznacza firmę na zdjęciach, udostępnia posty itp. Może wydawać się to śmieszne, ale uwierz mi – jeśli pracownik nie lubiłby firmy, w której pracuje, to na pewno by tego nie robił.
Dobra robota
Kiedy ostatni raz powiedziałeś pracownikowi, że go cenisz albo że dobrze wykonuje swoje obowiązki? Może to Ci się wydać banalne, ale naprawdę warto powiedzieć pracownikowi, że jest dobry i że Ci na nim zależy. I nie mów tego tylko raz do roku, na rozmowie okresowej. Mów to w naturalnych dla specyfiki Waszej pracy sytuacjach. Celebrujcie wspólnie sukcesy. Nie zawsze pracownicy oczekują gratyfikacji finansowej. Czasami wystarczy, że szef upiecze ciasto i zje je wspólnie z zespołem przy kawie. Zdaniem specjalistów, polscy menadżerowie w porównaniu z tymi z Zachodu, mają problemy z docenianiem pracowników. Popsuj te statystyki, zacznij chwalić swój zespół!
Rozmawiaj
U kogo hasło rozmowa okresowa budzi negatywne wspomnienia? Osobiście nie jestem zwolenniczką wielkich rozmów raz do roku. Oczywiście zdaję sobie też sprawę, że w przypadku bardzo dużych zespołu, możliwość regularnych spotkań indywidualnych jest ograniczona, choć nie niemożliwa. Jeśli jednak kierujesz mniejszym zespołem, tak zorganizuj czas, by częściej spotykać się ze swoimi pracownikami. Takie spotkania mają być oparte na zaufaniu i przebiegać w miłej atmosferze. Nie powinny kojarzyć się z odpytywaniem albo karaniem. Rozmawiaj z pracownikiem o tym jak mu się pracuje, jakie ma cele, na czym chce się teraz w swojej pracy skupić. Spytaj jakie napotyka trudności, czy oczekuje od Ciebie czegoś więcej. Takie częstsze spotkania pozytywnie wpływają na budowanie relacji między Tobą a zespołem. A jeśli pojawią się jakieś problemy, to pracownik prawdopodobnie najpierw zwróci się do Ciebie, a nie będzie szukać wyjścia poza strukturami Twojej organizacji.
I jeszcze raz rozmawiaj
Pamiętaj, że tak jak Ty, pracownik również poza pracą ma życie prywatne (mam nadzieję, że je masz :)). Bądź szefem, z którym można porozmawiać o planach urlopowych, prezentach urodzinowych czy też o chorobach i problemach z dziećmi. Nie masz czasu na głupoty? 5 czy 10 min rozmowy nie zburzy Twojej pracy, a na pewno pomoże zbudować Ci dobre relacje z pracownikiem.
Słuchaj
Zaangażowani pracownicy często wychodzą z inicjatywą i podsuwają różne pomysły. Nawet jeśli nie wszystkie wydają Ci się słuszne, nigdy ich nie krytykuj. Zainwestuj czas i obgadaj pomysł z pracownikiem, daj sobie też chwilę na przemyślenia. Celowo użyłam słowa zainwestuj, a nie poświęć, ponieważ uważam, że poznanie innej perspektywy, innych pomysłów, może w niektórych przypadkach przynieść dużo dobrego. Nawet, jeśli finalnie pomysł pracownika nie zostanie wdrożony, to będzie on miał poczucie, że Ty jako szef, wszystkie pomysły pracowników bierzesz pod uwagę.
To tylko kilka pomysłów na to jak zapobiegać odejściom pracowników i co zrobić, by nie usłyszeć odchodzę. Przeanalizuj swoją postawę jako szefa i zastanów się, które z obszarów możesz ulepszyć. Temat budowania zaangażowania pracowników zdecydowanie jeszcze nie został w tym artykule wyczerpany. Czy chcielibyście dowiedzieć się więcej?